موافقت دادستان تهران با بازدید نمایندگان از اوین


گویا قدم‌های آخر برای بازدید نمایندگان از زندان اوین برداشته شده. خبر این موضوع را دیروز علی مطهری در حاشیه جلسه علنی مجلس اعلام کرد و حتی از موافقت دادستان تهران از این بازدید سخن گفت.
همزمان محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم اعلام کرد: براساس توافق انجام شده، مجلسی‌ها از زندان اوین بازدید می‌کنند. علی مطهری دیروز در جمع خبرنگاران گفت: در مورد بازدید نمایندگان از اوین، صبح (دیروز) با علی لاریجانی رئیس مجلس صحبت کردم، وی بیان کرد که دادستان تهران هم موافق بازدید نمایندگان از زندان اوین است از این رو بنا شد که کمیسیون امنیت ملی و حقوقی و قضایی مجلس اعضای هیأت 6 نفره را تعیین کنند.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: درباره انتخاب نمایندگان با رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی صحبت کرده‌ام، باید طی امروز و فردا ترکیب اعضای این هیأت تعیین شود. نایب رئیس دوم مجلس افزود: تنها 20 نفر از بازداشتی‌های اتفاقات اخیر در زندان مانده‌اند، ممکن است گفته شود که این بازدید دیر انجام می‌شود، اما در حال حاضر فعلاً بازدید از زندان‌های تهران و اوین و تحقیق درباره فردی که در زندان خودکشی کرده، مطرح است. وی یادآور شد: باید درباره اتفاقاتی که در مدت بازداشت افراد در زندان رخ داده است، بررسی شود اما فعلاً بحث بازدید از زندان‌های تهران است و بد نیست که موضوع به کل کشور تعمیم داده شود مخصوصاً درباره افرادی که گفته می‌شود در بازداشت خودکشی کرده‌اند. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توافق شده تا بازدیدی از زندان اوین انجام شود، گفت: اعتراض حق مردم است و ما تلاش می‌کنیم اصل


27 قانون اساسی به رسمیت شناخته شود و مردم نظرات‌شان را به هر روشی که صلاح می‌دانند، مطرح کنند.
در اظهار نظری دیگر، علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از دعوت خود از رئیس پزشکی قانونی برای همراهی نمایندگان در این بازدید خبر داد. وی در گفت‌وگو با ایلنا درباره خودکشی برخی از بازداشت‌ شدگان و ضرورت بررسی این موضوع گفت: اتفاقاً چند نفر از نمایندگان توضیحاتی در این رابطه به بنده اعلام کردند و بنده به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان از رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور دعوت کردم تا با حضور در کمیسیون،توضیح دهد. نوبخت که روز شنبه در نامه‌ای به رئیس کمیسیون حقوقی خواستار همراهی نمایندگان کمیسیون بهداشت با هیأت بازدیدکننده از اوین شده بود، دیروز گفت که نامه دیگری هم به رئیس مجلس در همین زمینه نوشته است. وی توضیح داد: با توجه به بررسی مسأله ابتدا خطاب به کمیسیون قضایی این پیشنهاد را مطرح کردم اما با توجه به اینکه طبیعتاً ایشان تصمیم‌گیرنده نیست، به رئیس مجلس نیز نامه‌ای جداگانه نوشته و حضور اعضای کمیسیون بهداشت در هیأت بازدید از زندان اوین را خواستار شدم.
ترکیب  هیأت بازدید کنند ه از اوین
دیروز همچنین کانال روزنامه «شرق» به نقل از الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی مجلس اسامی هیأت بازدید‌کننده از اوین را اعلام کرد. بر این اساس محمد کاظمی، محمدجواد فتحی، عبدالکریم حسین‌زاده و محمدعلی وکیلی از فراکسیون امید و محمد دهقانی و الهیار ملکشاهی از فراکسیون اصولگرایان یکشنبه آینده برای بازدید به زندان اوین خواهند رفت. به گفته ملکشاهی دو یا سه نفر هم از کمیسیون امنیت ملی به این هیأت اضافه می‌شوند.